המציאות הכלכלית של רבים מאיתנו מצריכה לעיתים הכנסה קבועה ממספר מקורות. בין אם אתם שכירים, עצמאיים או גמלאים ובמידה שאתם עובדים בשתי עבודות שונות כדאי מאוד שתעשו תיאום מס. אחרת, התמורה למאמץ שלכם עלולה להצטמצם בצורת תשלום מס כפול או עודף. אנשים רבים מדי נמנעים מהפעולה היחסית פשוטה שנקראת תיאום מס מסיבות שונות, אך האמת היא שזה קל, נוח ומהיר הרבה יותר משנדמה. כל הסיבות והדרכים לתיאום מס שתי עבודות במאמר שלפניכם.
מהו תיאום מס ומי צריך לעשות אותו?
קיימים בישראל אנשים רבים שבוחרים מסיבות שונות לעבוד בשתי עבודות או יותר. ברוב המכריע של המקרים, עבודה במספר מרובה של מקומות תהיה תולדה של צורך כלכלי וקיומי. בדיוק בגלל זה, אף אחד מאותם אנשים שעובדים קשה כל כך, ודאי לא מעוניין לשלם למדינה מס עודף שאינו צריך לשלם. בשביל להימנע מתשלום של כפל מס כתוצאה ממקורות הכנסה מרובים, יש צורך לבצע פעולה בשם תיאום מס.
את תיאום המס חשוב לערוך במהלך שנת המס ולפני שהיא נגמרת, בין היתר בשביל להימנע מתשלום נוסף של מס עודף. בנוסף, לשכירים שלהם הכנסה ממספר מקומות עבודה, מומלץ לערוך גם תיאום ניכויים מול המוסד לביטוח לאומי בכדי לחסוך בתשלום דמי ביטוח גבוהים יותר.
קיימות מספר אוכלוסיות יעד שצריכות לערוך תיאום מס:
- שכירים שמשנים מקום עבודה במהלך שנת המס.
- שכירים המועסקים ביותר ממקום עבודה אחד.
- שכירים המחזיקים בזכאות להקלות מס מסיבות שונות כמו חד-הוריות, מגורים בפריפריה ועוד.
- עצמאיים שמלבד העסק שלהם עובדים ב-2 מקומות עבודה נוספים.
- גמלאים שכירים שמקבלים שכר עבודה בנוסף לקצבת הפנסיה.
- שכירים, עצמאיים וגמלאים המחזיקים במספר מקומות עבודה שחייבים במס במהלך שנת המס.
כיצד קובעים את מדרגת המס הנכונה לשתי העבודות?
שיטת המס הנהוגה בישראל נקראת שיטה 'פרסונלית' או אישית. היא נקראת כך מכיוון שהיא מבוססת על מדרגות מס שנקבעות בהתאם לשכרו של כל אדם באופן פרסונלי, אישי. כלומר, הכלל הוא פשוט – ככל ששכרו של אדם גבוה יותר, כך שיעור המס שינוכה ממנו יהיה גבוה יותר. הניכוי עצמו, נערך בפועל לפי הערכה ומחושב בהתאם להכנסות שנתיות שאת דיוקן ניתן לאמת רק בסוף שנת המס.
הבעיות עלולות להופיע כשאדם עובד ביותר מעבודה אחת, החליף מקום עבודה באמצע השנה או עובד למשל רק בחלק קטן מהשנה. במקרים אלו, הערכת המס עשויה שלא להתאים לגובה השכר שקיבל אותו אדם והוא ישלם מס שלמעשה גבוה בשיעורו מגובה המס אותו צריך היה לשלם בפועל. תיאום מס שתי עבודות, יפתור את הבעיות הללו לפני שהן יתפתחו ולפני גביית היתר.
איך עושים תיאום מס ומה כולל התהליך?
קיימות 2 דרכים מרכזיות בהן ניתן לערוך תיאום מס:
- באופן עצמאי – החל מסוף שנת 2021, ניתן לערוך תיאום מס באופן מקוון עבור כל סוגי ההכנסות, מה שמקל על התהליך בצורה משמעותית. את התיאום ניתן לעשות באתר הרשמי של רשות המיסים, לאחר רישום למערכת וקבלת קוד אישי לצורך זיהוי. בנוסף, ניתן להגיש את המסמכים הרלוונטיים למשרדו של פקיד השומה הקרוב לכתובת המגורים שמצוינת בתעודת הזהות שלכם. המסמכים הנדרשים כוללים טופס 116 מלא, תעודות זהות ואישורי הכנסה מהמקורות השונים.
- בעזרת איש מקצוע – אנשי המקצוע שיוכלו לעזור לכם בעריכה והגשה של תיאום מס הם רואי חשבון או עורכי דין. על מנת לתת להם את האפשרות לעשות זאת, יש לספק להם ייפוי כוח חתום ואת המסמכים הנדרשים.
מה חשוב לדעת על תיאום מס שתי עבודות?
ראשית, חשוב לדעת שתיאום מס שתי עבודות הוא משתלם, כדאי ומומלץ מהסיבה הפשוטה שהפעולה הזו חוסכת לכם כסף שמגיע לכם ומונעת מכם לשלם מס בו אינכם חייבים.
כדאי לערוך את תיאום המס כבר בתחילת השנה או בסמוך לתחילת עבודה במקום חדש, אחר או נוסף.
שיטת המיסוי בארץ היא כאמור פרסונלית ומבוססת על מדרגות מס שנעות בין 10% ל-50%. אלו למשל כמה ממדרגות המס שיש לשלם בהתאם לגובה ההכנסה (נכון ל-2024):
- עד הכנסה שנתית של 84,120 ₪ – משלמים 10% מס.
- הכנסה שנתית שנעה בין 193,801 ל-269,280 ₪ – משלמים 31%.
- הכנסה שנתית של 721,561 ₪ ומעלה – משלמים 50%.